Çin Kaligrafisiyle Hat Sanatı İstanbul’da Buluştu

İstanbul Üniversitesi Avrasya Enstitüsü’nün Seyyid Hasan Paşa Medresesi’nde 32’inci Uluslararası İstanbul Kitap Fuarı kapsamında Çin kaligrafisiyle hat sanatı buluştu. Çin’in dünyaca ünlü kaligrafi sanatçısı Pang Zhonghua ile hat sanatı hocası Mahmut Şahin, İstanbul Üniversitesi Avrasya Enstitüsü’nün düzenlediği etkinlikte canlı performans sergiledi.
İPEKYOLU’NDA BERABER YÜRÜYELİM
1 Kasım Cuma günü İstanbul Üniversitesi Avrasya Enstitüsü’nün Seyyid Hasan Paşa Medresesi’nde 32’inci Uluslararası İstanbul Kitap Fuarı kapsamında düzenlenen performans gösterisinde ilk kez Türkiye ile Çin’den iki sanatkâr, sanatlarının cihanşümul diliyle “İpekyolu’nda beraber yürüyelim” mesajını verdi. Avrasya Enstitüsü’nün Seyyid Hasan Paşa Medresesi böylelikle yıllar sonra kamış kalem, mürekkep ve hat yazınının lahuti zikir sesine ev sahipliği yaptı.
Okuyuculardan yazarlara; sanatkârlardan akademisyenlere kadar konunun alakalılarının takip ettiği buluşmada Çinli kaligrafi ustası Pang Zhonghua dolma kalemini Çin mürekkebi ile doldurarak 30 yıllık birikimiyle izleyicilerine Çin kaligrafi sanatına dair ustalıklarını gösterdi. Hattat Mahmut Şahin de programda cismani aletlerle icra edilen ruhani hendese olarak tarif ve tabir edilen hat sanatına yönelik tetebbuatını kâğıda aksettirdi. Şahin, sülüs, celi sülüs, talik ve celi talik hat performansının yanında şikeste yazılarından da örnekler sundu.
MEDENİYETLERİN TAŞIYICISI YAZIDIR
Konuyla ilgili olarak İstanbul Üniversitesi Avrasya Enstitüsü Müdürü Doç. Dr. Bekir Günay, Çin ve Türkiye iki büyük ülke, iki kadim medeniyet…  Medeniyetleri ve kültürleri geleceğe yazı taşır. Malum medeniyetin taşıyıcısı yazıdır. Medeniyet birikimleri yazı üzerinden genç kuşaklara aktarılır. Bu fikir, böylesi bir mantıktan hareketle ortaya çıktı.
Çin kültür ve medeniyetini dolma kalem ile sergileyen ülkenin en büyük kaligrafi sanatçısı –aynı zamanda devlet sanatçısıdır- Pang Zhonghua ile günümüz hat sanatının usta isimlerinden Hattat Mahmut Şahin’i bir araya getirmek istedik. Kamış kalemle dolma kalem medeniyetler için canlı performans sergiledi. Burada bir yarışma, yarıştırma yok; sanatların inceliklerini sergileme var. Kaligrafi ve hat sanatlarının ipek yolunda naif bir buluşma ve icrası var. İki kadim coğrafyanın kültürel dokularının canlı tutularak akademik camia ile tanıştırılması ve genç nesillere tanıtılması amacı var”.
Doç. Dr. Günay, dünyada ilk defa akademik bir ortamda kaligrafi ve hat sanatlarının Seyyid Hasan Paşa Medresesi’nde bir araya getirmiş olmanın mutluluğunu yaşadıklarını ve Enstitülerinin bu yönde çalışmalara devam edeceğini, müesseselerinin önceki yıllarda uluslararası pek çok siyasi ve ekonomik etkinlik planlayarak hayata geçirdiğini, bu yıl ilk defa düzenledikleri kültür ve sanat içerikli programa gösterilen ilginin önümüzdeki faaliyet dönemlerinde bu türden faaliyetler yapma yolunda cesaretlendirdiğini söyledi.
Program, Çin devlet sanatçısı Pang Zhonghua’nın ve Hattat Mahmut Şahin’in canlı performans ürünlerini birbirlerine takdim etmelerinin ardından sanatseverlerden gelen soruları cevaplamalarıyla birlikte nihayet buldu.

Çin Müslümanları Huilerin önde gelen hat üstadı Mâ hoca hat sanatını ve Çinli Müslümanları anlattı. (Röportaj)

 YouTube Preview Image
 YouTube Preview Image
YouTube Preview Image